De filosofie van ‘de weg van de held’ van Joseph Campbell is ook terug te vinden in de 1e graphic novel van de avonturen van De Waardin.
In tal van mythen en sprookjes vertrekt de hoofdfiguur, de held, na het horen van een (innerlijke) oproep of een uiterlijk probleem – vaak pas na enige aarzeling – op een reis met een opdracht, om na het doorstaan van een aantal beproevingen en het overwinnen van blokkades, daarbij vaak door bijzondere helpers bijgestaan, met een schat, inzicht of boodschap huiswaarts te keren die het oorspronkelijke probleem oplost, om weer klaar te zijn voor het volgende avontuur. Dit is in één zin het verhaal van de held. Dit stramien werd door Joseph Campbell ontdekt in de honderden mythen die hij had bestudeerd. Zelfs in eenvoudige sprookjes kom je het tegen, bijvoorbeeld vrouw Holle: het arme meisje gaat weg van huis, vervult haar taken, krijgt een beloning en keert verrijkt met het goud terug naar huis.
Campbell hierover: ‘De roep is om een bepaalde sociale situatie te verlaten en je eenzaamheid binnen te gaan om je schat te vinden, je centrum dat je onmogelijk vinden kunt als je sociaal gebonden bent. Je bent uit je centrum geslagen, en als je je buiten je centrum voelt, is het tijd om te gaan. Dat is het vertrekken wanneer de held voelt dat er iets aan schort, iets verloren is en hij op weg gaat het te vinden. Je zult de drempel van een nieuw leven over moeten gaan. Het is een gevaarlijk avontuur, omdat je je verwijdert van de kennissfeer van jou en je gemeenschap.’ (Joseph Campbell in: Diane K. Osbon, Reflections on the Art of Living; A Joseph Campbell Companion, New York 1991. Vert. WG)